Informatie over zorgkosten.

Het is belangrijk dat u weet of uw zorgverzekeraar de zorg die u nodig heeft vergoedt. Uw huisarts weet niet hoe u verzekerd bent, maar vindt het wel belangrijk dat u goed op de hoogte bent. Hier leest u hoe u kunt uitzoeken of uw zorgkosten vergoed worden.

Uw bezoek aan de huisarts

Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:
  1. de medicijnen die de huisarts u voorschrijft
  2. de behandeling door een medisch specialist, fysiotherapeut, psycholoog of andere zorgverlener waar de huisarts u naar verwijst
  3. laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts u voorschrijft
  4. een rijbewijskeuring die u moet laten doen

Eigen risico

Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico.
Dat betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan het maximum van uw eigen risico. Vanaf 2016 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico van 385 euro.

Het kan zijn dat u met het afsluiten van uw polis hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico, van bijvoorbeeld 100 euro. In dat geval betaalt u zelf de kosten van uw medicijnen of behandelingen tot aan het bedrag van 485 euro. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad. U kunt het ook navragen bij uw zorgverzekeraar. Het verplichte eigen risico geldt alleen voor zorg uit de basisverzekering. In de aanvullende verzekeringen kan de zorgverzekeraar een eigen risico in de polisvoorwaarden opnemen. Dit komt zelden voor.

Check uw polis

Of de kosten boven het eigen risico wel, niet of gedeeltelijk vergoed worden, hangt ook af van uw zorgpolis.
Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of andere zorgverlener, check uw polis dan op twee belangrijke zaken:

  1. heeft uw zorgverzekeraar een contract met het ziekenhuis of de zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst? Zo niet, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.
  2. heeft u naast uw basisverzekering een aanvullende verzekering?
    Zo ja, welke kosten dekt die aanvullende verzekering en wat moet u zelf betalen?

Zorgverzekering kiezen

Eind van het jaar staat u weer voor de keuze: welke zorgverzekering kies ik? Met actuele informatie, praktische tips en hulpmiddelen helpt de NPCF u op weg bij deze keuze.

Griepvaccinatie 2018

Kinderen en volwassenen met een medische indicatie voor de griepprik en voor mensen van 60 jaar en ouder ontvangen ieder jaar rond oktober een uitnodiging van de huisarts voor de griepprik.

Het geven van de griepprik op locatie Gezondheidscentrum Dillenburg vindt plaats vanaf 17.30 tot 19.00 uur op:

- Maandag 15-10-2018 voor de patiënten van dokter den Heijer

- Dinsdag 16-10-2018 voor de patiënten van dokter van Selm

- Woensdag 17-10-2018 voor de patiënten van dokter Spruit

- Donderdag 18-10-2018 voor de patiënten van dokter Troe

Voor de patiënten die niet in de gelegenheid zijn om op eerdergenoemde data de griepprik te komen halen zijn er twee inhaalmomenten gepland op donderdag 1-11-2018 en donderdag 08-11-2018 tussen 16.00 en 17.00 uur.

Het geven van de griepprik bij de verzorgingshuizen staat gepland op:

- Donderdag 01-11-2018 tussen 14.00 en 15.00 uur in Driehoorne (Konkelruimte)

- Dinsdag 06-11-2018 tussen 14.00 en 15.00 uur in Hof van Alphen

- Donderdag 08-11-2018 tussen 14.00 en 15.00 uur in Zuidervaart

Voor vragen kunt u terecht bij de assistente.

Zelf bloeddruk meten geeft minder stress

Patiënten die zelf hun bloeddruk meten hoeven minder vaak op consult te komen en ervaren meer verantwoordelijkheid voor hun aandoening. In het kader van Gezonde zorg, Gezonde regio deed gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn een pilot met het zelf meten van de bloeddruk. Niet alleen patiënten zijn tevreden, ook zorgverleners hopen de werkwijze verder te kunnen ontwikkelen.

Een toenemende werkdruk en een steeds luider klinkende roep om digitalisering stimuleerde de zorgverleners van gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn te zoeken naar nieuwe werkwijzen. Hoe konden zij de werkdruk verlagen, gebruik maken van nieuwe technieken en tegelijkertijd de kwaliteit van de zorg verhogen? Zij startten een pilot met het thuis meten van de bloeddruk bij patiënten met een ongecompliceerde hoge bloeddruk. 

Witte jassen effect

Aan de pilot deden tachtig patiënten mee. Zij ontvingen een bloeddrukmeter, gefinancierd door zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, en kregen uitleg hoe zij zelf thuis hun bloeddruk konden meten. De score gaven zij elk kwartaal digitaal door aan de doktersassistente.

Huisarts Frank den Heijer: “Veel patiënten met een ongecompliceerde hoge bloeddruk hebben gewoon een baan en moeten dus vrij nemen om naar de dokter te gaan voor een meting. Met deze thuismeting is dat niet meer nodig. Ze kunnen in hun eigen tijd, in hun vertrouwde omgeving, hun bloeddruk meten. Daarmee filter je ook het ‘witte jassen effect’ er uit: de stress die patiënten ervaren als ze een zorginstelling bezoeken. We vermoeden dat de metingen hierdoor ook betrouwbaarder zijn.”

Ook merken de zorgverleners dat patiënten meer betrokken raakten bij het verloop van hun aandoening. Wie zelf een afwijkende bloeddruk meet, gaat zich afvragen wat daarvan de oorzaak kan zijn. Uit onderzoek bij een controlegroep bleek bovendien de therapietrouw toe te nemen: patiënten die zelf hun bloeddruk meten, halen iets vaker hun pillen op.

Veelbelovend

Voor de zorginstelling betekent de thuismeting een tijdsbesparing. Per patiënt uit de pilotgroep zijn er jaarlijks drie consulten minder nodig. Dit verlicht de druk binnen de huisartsenpraktijken. Opvallend genoeg vinden de assistentes het contact met patiënten juist persoonlijker geworden, ook al verloopt dit grotendeels via de digitale portal. Frank: “Patiënten en assistenten spreken elkaar met de voornaam aan, er worden tips uitgewisseld. Er is een grotere betrokkenheid. Om dat te bereiken hebben we het proces binnen de praktijk moeten aanpassen. Bij de assistentes wordt tijd geblokt in hun agenda om patiënten per e-mail te begeleiden, anders schiet het erbij in.”

Of de thuismeting de gezondheid van patiënten direct verbetert, durft Frank nog niet te zeggen. Daarvoor is de pilotgroep te klein. Wel blijkt thuismonitoring een veelbelovende methode. Het plan is dan ook om de pilot voort te zetten met een grotere groep patiënten bij gezondheidscentrum Dillenburg. Daarnaast kan de werkwijze worden uitgerold naar andere zorginstellingen in Alphen aan den Rijn. Frank: “De medische zorg zal in de toekomst steeds meer bij de mensen zelf worden belegd. Uit deze pilot blijkt dat patiënten daar klaar voor zijn.”

 

Bron: Zorgbelang Zuid-Holland

Zelf bloeddruk meten geeft minder stress

Patiënten die zelf hun bloeddruk meten hoeven minder vaak op consult te komen en ervaren meer verantwoordelijkheid voor hun aandoening. In het kader van Gezonde zorg, Gezonde regio deed gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn een pilot met het zelf meten van de bloeddruk. Niet alleen patiënten zijn tevreden, ook zorgverleners hopen de werkwijze verder te kunnen ontwikkelen.

Een toenemende werkdruk en een steeds luider klinkende roep om digitalisering stimuleerde de zorgverleners van gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn te zoeken naar nieuwe werkwijzen. Hoe konden zij de werkdruk verlagen, gebruik maken van nieuwe technieken en tegelijkertijd de kwaliteit van de zorg verhogen? Zij startten een pilot met het thuis meten van de bloeddruk bij patiënten met een ongecompliceerde hoge bloeddruk.

Frank den Heijer, huisarts
 

Witte jassen effect

Aan de pilot deden tachtig patiënten mee. Zij ontvingen een bloeddrukmeter, gefinancierd door zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, en kregen uitleg hoe zij zelf thuis hun bloeddruk konden meten. De score gaven zij elk kwartaal digitaal door aan de doktersassistente.

Huisarts Frank den Heijer: “Veel patiënten met een ongecompliceerde hoge bloeddruk hebben gewoon een baan en moeten dus vrij nemen om naar de dokter te gaan voor een meting. Met deze thuismeting is dat niet meer nodig. Ze kunnen in hun eigen tijd, in hun vertrouwde omgeving, hun bloeddruk meten. Daarmee filter je ook het ‘witte jassen effect’ er uit: de stress die patiënten ervaren als ze een zorginstelling bezoeken. We vermoeden dat de metingen hierdoor ook betrouwbaarder zijn.”

Ook merken de zorgverleners dat patiënten meer betrokken raakten bij het verloop van hun aandoening. Wie zelf een afwijkende bloeddruk meet, gaat zich afvragen wat daarvan de oorzaak kan zijn. Uit onderzoek bij een controlegroep bleek bovendien de therapietrouw toe te nemen: patiënten die zelf hun bloeddruk meten, halen iets vaker hun pillen op.

Veelbelovend

Voor de zorginstelling betekent de thuismeting een tijdsbesparing. Per patiënt uit de pilotgroep zijn er jaarlijks drie consulten minder nodig. Dit verlicht de druk binnen de huisartsenpraktijken. Opvallend genoeg vinden de assistentes het contact met patiënten juist persoonlijker geworden, ook al verloopt dit grotendeels via de digitale portal. Frank: “Patiënten en assistenten spreken elkaar met de voornaam aan, er worden tips uitgewisseld. Er is een grotere betrokkenheid. Om dat te bereiken hebben we het proces binnen de praktijk moeten aanpassen. Bij de assistentes wordt tijd geblokt in hun agenda om patiënten per e-mail te begeleiden, anders schiet het erbij in.”

Of de thuismeting de gezondheid van patiënten direct verbetert, durft Frank nog niet te zeggen. Daarvoor is de pilotgroep te klein. Wel blijkt thuismonitoring een veelbelovende methode. Het plan is dan ook om de pilot voort te zetten met een grotere groep patiënten bij gezondheidscentrum Dillenburg. Daarnaast kan de werkwijze worden uitgerold naar andere zorginstellingen in Alphen aan den Rijn. Frank: “De medische zorg zal in de toekomst steeds meer bij de mensen zelf worden belegd. Uit deze pilot blijkt dat patiënten daar klaar voor zijn.”

‘Thuismonitoring? Patiënten zijn er klaar voor’

Drukte huisartspraktijk flink gestegen

drukte
Zoals u al in diverse media heeft kunnen lezen is de laatste jaren de drukte in de huisartsenpraktijken flink gestegen. Dit komt onder andere doordat wij als huisartsen te maken krijgen met meer kwetsbare (oudere) patiënten, complexere zorg in de thuissituatie en meer zorg die vanuit het ziekenhuis naar de huisarts over wordt gedaan. Daarnaast neemt de vraag naar zorg in het algemeen toe. Tevens verlangt de zorgverzekeraar van huisartsen dat zij meer en beter gaan samenwerken met andere zorg- en hulpverleners zoals thuiszorg, diëtiste, sociaal-maatschappelijk werk en gemeente. Deze samenwerking kost tijd. Hierdoor zien we dat spreekuren sneller vol raken en we minder tijd hebben om de zorgvragen goed af te handelen.

MijnGezondheid.net, vernieuwde startpagina!

Vanaf nu is de startpagina van MijnGezondheid.net vernieuwd en uitgebreid met algemene informatie over MGn. Er staat een nieuw filmpje online en de knop om in te loggen is vanaf nu duidelijk zichtbaar.

De vernieuwde pagina bevat informatie over de aanmeldprocedure, veelgestelde vragen en instructiefilmpjes over bijvoorbeeld het maken van een afspraak. Via de nieuwspagina kan PharmaPartners (de leverancier van MijnGezondheid.net) rechtstreeks naar de patiënt communiceren over eventuele storingen en vernieuwingen.

Met deze website bieden wij extra een extra service en hopen wij het gebruik van MGn te stimuleren. 

Hieronder ziet u een afbeelding van de vernieuwde startpagina van MijnGezondheid.net. Klik hier of op onderstaande afbeelding om direct naar de pagina te gaan.

 Knipsel MGn vernieuwde versie

Praktijkondersteuner Anita Koole

Anita Koole gaat zich twee dagen per week bezig houden met andere taken binnen de gezondheidszorg. Hierdoor is het mogelijk dat u voor uw diabetes of astma/COPD onder begeleiding komt van een andere praktijkondersteuner.

Afspraken maken nu ook mogelijk via de website

Vanaf heden kunt u direct een afspraak in de agenda van uw eigen huisarts plannen via onze website.

U meldt zich aan met uw naam, geboortedatum en telefoonnummer. Vervolgens kunt u de persoon kiezen met wie u een afspraak wilt maken. Vergeet hierbij niet om op de foto van de huisarts te klikken waar u een afspraak bij wilt plannen, anders kunt u niet verder met de volgende stap.Daarna kiest u op welke dag en tijd u de afspraak wilt plannen en kunt u de afspraak bevestigen.

Mocht u problemen ondervinden tijdens het maken van de afspraak, neem dan contact op met de assistente.

Via deze link kunt u direct een afspraak maken

Meting patiënttevredenheid (Qualizorg)

Continuë patiënttevredenheidsmeting

Vanaf 2015 hebben wij een start gemaakt met het continu meten van patiënttevredenheid. Wij zijn namelijk benieuwd naar uw ervaringen met onze huisartspraktijk en onze medewerkers. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een onafhankelijk bureau genaamd Qualizorg (www.qualiview.nl) en is volledig anoniem. Na een contact met de praktijk (telefonisch, consult of visite) kan u worden gevraagd om deelname aan dit onderzoek. Qualizorg verzorgt het onderzoek en ziet erop toe dat uw gegevens volledig anoniem worden behandeld en handelt volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Wij als huisartsenpraktijk komen niet te weten wat u persoonlijk heeft geantwoord. Het invullen van de online vragenlijst neemt ongeveer 15 minuten van uw tijd in beslag. Deelname aan het onderzoek is geheel vrijwillig en kan op elk door u gekozen moment beëindigd worden zonder dat daar consequenties aan verbonden zijn.

Met het continu meten van de patiënttevredenheid kunnen we onze kwaliteit monitoren en bijsturen waar nodig.

Bekijk hier de flyer van Qualizorg met meer informatie

Resultaten

Hieronder willen we de belangrijkste resultaten met u delen. De door patiënten meest genoemde mogelijke verbeteringen in de open vraag zijn:

Verbetering van de telefonische bereikbaarheid

Om onze bereikbaarheid te verbeteren is het sinds kort mogelijk om op een eenvoudige manier afspraken te maken via onze website. Deze functionaliteit is voor alle patiënten beschikbaar (u hoeft hiervoor niet meer in te loggen met DigiD). U kunt op deze manier afspraken maken voor de reguliere spreekuren maar ook is het mogelijk om een afspraak te maken voor het telefonische spreekuur. Wij verwachten dat hierdoor onze telefonische bereikbaarheid zal verbeteren.

Verbetering van de privacy aan de balie

Om de privacy aan de balie voor patiënten te verbeteren onderzoeken wij de mogelijkheid om de ruimte voor de balie af te schermen met een glazen wand. Voorwaarde is wel dat de ruimte een open sfeer houdt en er vanuit de balie zicht blijft op de wachtkamers. U kunt ook als patiënt aangeven liever iets met de assistente te bespreken in een aparte ruimte in verband met uw privacy.

Scores huisartspraktijken

De algemene scores van de enquêtering ziet u aan de rechterzijde.

Winnaar innovatieprijs

AchmeaEerstelijnsInnovatieprijs

De apothekers, fysiotherapeuten en huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg hebben de Achmea Eerstelijns innovatieprijs gewonnen omdat zij op basis van gelijkwaardige samenwerking zeer goede, samenhangende zorg voor patiënten met een chronische aandoening neerzetten.

NEN-EN 15224 gecertificeerd

NEN15224
De huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg hebben van Kiwa een NEN-EN15224 certificaat ontvangen voor kwalitatief hoogstaande en transparante zorg. Klik hier om dit te controleren.