Een juiste inhalatietechniek leer je in de apotheek!

WolversMensen met COPD gebruiken inhalatiemedicijnen. Via een apparaatje inhaleren zij dan het medicijn. Dat dit op de juiste manier gebeurt, is vanzelfsprekend cruciaal. Er blijkt dat ongeveer tweederde van de patiënten niet of niet helemaal de juiste techniek van inhaleren hanteert. Een vast onderdeel in het zorgprogramma COPD is dan ook het oefenen van de juiste inhalatietechniek in de apotheek. Ellen Wolvers van Apotheek De Hoge Zijde legt uit hoe het werkt.

‘Ook mensen die al langer medicijnen inhaleren, hanteren soms de verkeerde techniek’, vertelt Ellen Wolvers, binnen Apotheek De Hoge Zijde aanspreekpunt als het gaat om patiënten met inhalatiemedicijnen. ‘Zij denken dan dat het wel goed gaat, maar hebben niet door dat er kleine foutjes insluipen. Dan leggen wij het graag nog eens uit.’ In het zorgprogramma COPD komt het oefenen van de juiste inhalatietechniek automatisch in beeld zodra de huisarts het recept voorschrijft.

Stap voor stap

‘Wij nemen er alle tijd voor. Stap voor stap leg ik de patiënt uit wat de beste inhalatietechniek voor hem is. Maar ik vertel ook wat het geneesmiddel doet, welke bijwerkingen er zijn en hoe je het apparaatje schoonmaakt. Heel belangrijk bij de instructie is dat de patiënt zelf laat zien hoe hij het doet. Juist als ze dán een foutje maken, onthouden ze dat beter.’

Vragenformulier bij eerste afspraak

Bij die eerste afspraak krijgt de patiënt onder andere een vragenformulier mee. Het blijft namelijk niet bij één afspraak. Bij de tweede afspraak bespreekt Wolvers of een collega hoe het gaat en het formulier met vragen (en de antwoorden van de patiënt) helpt daar goed bij. De patiënt doet opnieuw voor hoe hij inhaleert. De apothekersassistent kan zo goed bepalen of de inhalatietechniek nog steeds goed is.

Ook mensen die al langer medicijnen inhaleren, hanteren soms de verkeerde techniek

Verbeteren inhalatietechniek

‘Ik kijk dan hoe ik het gebruik kan verbeteren. En als het goed gaat, benaderen we de patiënt na één jaar opnieuw. Mocht hier behoefte aan zijn, dan kan de patiënt áltijd bellen om eerder af te spreken. Wij zorgen overigens dat de medicijnen elke drie maanden klaar staan. Dat werkt heel goed bij medicatie bestemd voor chronische aandoeningen als COPD. Het blijkt namelijk dat de patiënt hierdoor trouwer zijn medicijnen gebruikt.’

Alles vastgelegd in de zorgmap

Het contact tussen patiënt en apothekersassistent staat niet op zich. Het is een vast onderdeel van het zorgprogramma COPD. ‘Aan de praktijkondersteuner van de huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg geven wij altijd door hoe het is gegaan. Alles wordt bovendien vastgelegd in de computer en we noteren dit ook in de zorgmap van de patiënt. Dan kan de patiënt informatie over zichzelf nalezen wanneer dat hem uitkomt.’ Ook wordt altijd een actueel medicatieoverzicht meegegeven.

Lees hier meer

Winnaar innovatieprijs

AchmeaEerstelijnsInnovatieprijs

De apothekers, fysiotherapeuten en huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg hebben de Achmea Eerstelijns innovatieprijs gewonnen omdat zij op basis van gelijkwaardige samenwerking zeer goede, samenhangende zorg voor patiënten met een chronische aandoening neerzetten.

HKZ gecertificeerd

   hkz9001Apotheek de Hoge Zijde heeft een HKZ certificaat voor kwalitatief hoogstaande en transparante zorg.

ISO9001 gecertificeerd

KIWA ISO9001 GHCDDe huisartsen van Gezondheidscentrum Dillenburg hebben van Kiwa een ISO9001 certificaat ontvangen voor kwalitatief hoogstaande en transparante zorg.